oj, vad hände?

Igår hade jag en riktigt schyst dag. Jag träffade Alma klockan halv fyra, vi hade ett riktigt trevligt snack på ett ganska mysigt café i Gallerian, sen strosade vi i butiker, snackade vidare och shoppade julklappar. Fast Alma har på något sätt missuppfattat det där med att köpa paket till andra då hon bara köpte grejer till sig själv. Jagsjälv var bra och höll mig i skinnet.

Träffade Lofta på centralen, hon skulle hem till Karlstad, och jag tänkte "Ja men jag kan också åka till Karlstad". Så nu sitter jag i Karlstad, igen. Dagens planer var att träffa henne och ha en riktigt latdag med datorn i knät (hon har varit utan sin dator i tre veckor, så det var hennes förslag på något att göra var att lana tillsammans)
Men nu svarar inte skitungen när jag ringer. Min teori är att hon ligger och sover. Hon har världens äckligaste köttblåsa på tungan nämligen. (Streptokocker amn.) Och sen vid halv fem ska jag pysa till Karolinen och träna.



såhär ska jag se ut när jag blir stor.

andra små snälla barn har skrivit:
ifrån: Alma :)

Jag ska lämna tillbaka tröjan, haha! Så det blev faktiskt bara två julklappar och INGET till mig ;D

2008-12-09 @ 14:59:41
URL: http://frokenjohanson.blogg.se/
ifrån: Anders

Ska man börja bli orolig...?

2008-12-09 @ 17:04:14
ifrån: Lina

Lucia (latin, ’den lysande’, ’ljusbärerskan’), född cirka 283 i Syrakusa, Sicilien, död 304 i Syrakusa, var jungfru, och blev sedermera martyr och helgon med festdag 13 december.



Den unga kristna jungfrun Lucia led martyrdöden under kejsar Diocletianus förföljelse. Hon avbildas i den kristna konsten med ett svärd eller en dolk och ett sår i halsen. Hon kan också hålla två ögon på ett fat, vilken åsyftar legenden att hon före sin död rev ut sina ögon och sände dem till sin trolovade. Guds moder gav henne dock ett par nya och ännu vackrare ögon. Som attribut har hon dessutom en palmkvist och en oljelampa eller ett ljus i handen.



Lucias levnad.



Lucia föddes i en rik familj i Syrakusa i Sicilien. Hennes far dog när hon var liten och hon blev uppfostrad av sin mor, Eutychia. Redan som liten skall hon ha avlagt kyskhetslöfte, dock berättade hon inte det för någon. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Hon lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Då blev hennes mor sjuk i blödarsjuka som ingen lyckades bota, och Lucia övertalade då modern att vallfärda till Catania och helgonet Agatas grav. När de kom fram skall Agata ha uppenbarat sig för Lucia och sagt "Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!" När modern då blev frisk lovade hon Lucia att inte lova bort henne till någon man, men friaren kände sig kränkt och angav henne för kejsar Diocletianus ståthållare som förföljde kristna.



Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tro på Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Hon uppges då ha sagt att då hon inte gav sig frivilligt skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. När hon skulle åka genom staden till bordellen på ett spann bakom oxar, fryste spannet fast i marken och gick inte att rubba. De hällde då kokande olja på henne men hon blev inte skadad. I sin desperation körde någon svärdet genom halsen på henne och inte heller då dog hon. Hon levde ända tills någon kom för att ge henne den sista smörjelsen.



Det moderna Luciafirandet, med Lucior med ljus i håret, är faktiskt inte inspirerat från en berättelse där det sägs att Lucia bar ner mat till fångarna i de mörka fängelsehålorna, utan det är för att skänka lite ljus i en tid av mörker (i den julianska kalendern, den kalender vi hade fram 1753, var 13 december vintersolståndet, det vill säga årets mörkaste natt). Men legenden säger ändå för att kunna ta så mycket mat som möjligt i sina händer satte hon ljus på huvudet.





Är inte detta kristendomen så säg!?

2008-12-09 @ 20:41:34
ifrån: emem

Lina:

Alltså helt seriös så kan du väl inte tro att jag ska sitta och läsa igenom alla sjuhundra rader du skrivit? Gå och lägg dig eller pilla dig i naveln lite istället.

2008-12-09 @ 21:07:10
URL: http://ememsplace.blogg.se/

Skriv något sött:

jag heter:
Forgätmigej!

Mejlis: (publiceras inte)

min blogg:

nu får jag en kaka:

Trackback
RSS 2.0